Stadsmiljöförvaltningen behöver ibland behandla personuppgifter för att utföra sina uppgifter. Personuppgiftsansvarig är då stadsmiljönämnden. I vissa fall använder vi så kallade personuppgiftsbiträden. Personuppgiftsbiträden är andra parter som på vårt uppdrag utför personuppgiftsbehandling.
Personuppgiftsbiträden får endast behandla uppgifterna för vissa bestämda ändamål och enligt på förhand givna instruktioner från oss. Trafikföretagen är personuppgiftsbiträden till stadsmiljöförvaltningen, men de kan även som arbetsgivare behandla personuppgifter för egna ändamål och är då själva personuppgiftsansvariga.
Läs mer om vad som menas med en personuppgift och hur stadsmiljöförvaltningen behandlar dina personuppgifter i alla delar av vår verksamhet. Här kan du också läsa om vilka rättigheter du har när dina personuppgifter och var du kan vända dig för mer information eller om du har synpunkter eller klagomål.
Särskilt om personuppgiftsbehandling för dig som är förare åt serviceresor
Här har vi samlat det som gäller särskilt för dig som är förare.
För att kontrollera din behörighet att utföra serviceresor
Stadsmiljöförvaltningen kontrollerar att de som utför serviceresor är behöriga för uppdraget. Personuppgifter som behandlas för detta ändamål är namn, personnummer, taxiförarlegitimation, uppgift om genomförd utbildning, statistik på beröm och klagomål från kundservice, notering om datum för utdrag ur belastningsregistret. Finansiella uppgifter som skuld hos kronofogdemyndigheten och skatteinbetalningar kontrolleras i de fall du har ett företag som är underleverantör åt ett trafikföretag som har avtal med stadsmiljöförvaltningen.
Den lagliga grunden är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
För att kontrollera och administrera övriga avtalsvillkor
Stadsmiljöförvaltningen kontrollerar att de avtalsvillkor som gäller mellan stadsmiljöförvaltningen och trafikföretagen uppfylls. Personuppgifter som behandlas för detta ändamål är namn och kontaktuppgifter i samband med avtals- och driftsmöten. När stadsmiljöförvaltningen anordnat utbildningar för dig som förare hanteras namn, kontaktuppgifter, personnummer, taxilegitimationsnummer, och uppgift om genomgången utbildning. Stadsmiljöförvaltningen inspekterar fordon som används till serviceresor och hanterar då registreringsnummer och fordonsnummer (trafikföretagets nummer på fordonet 3-4 siffrigt). För att kontrollera sociala villkor som gäller trafikföretagen som arbetsgivare, sker även kontroller av utbetalade ersättningar, skatter och sociala avgifter.
Uppgifterna samlas in från trafikföretagen som stadsmiljöförvaltningen har avtal med. Den lagliga grunden är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
För att trafikleda serviceresetrafik
För att trafikleda serviceresetrafik, till exempel att ta reda på var ett fordon befinner sig, hur lång en försening förväntas bli eller ge nya instruktioner hanteras fordonsnummer, namn och lokaliseringsuppgifter via gps-system.
När du loggar in på ditt arbetspass börjar lokaliseringsuppgifter för det aktuella fordonet samlas in. Du ska enbart vara inloggad då du kör ett pass för oss, se till att inte logga in innan passet börjar och att logga ut vid raster och när passet avslutas.
Uppgifterna samlas in från trafikföretagen som stadsmiljöförvaltningen har avtal med. Den lagliga grunden är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
För att dela position med bokad resenär
I samband med att du loggar in på ditt arbetspass blir fordonet synligt för nästkommande resenär i serviceresors app ca 10 minuter innan hämtning. Inloggning ska ske i samband med startat arbetspass. Du ska enbart vara inloggad du då kör ett pass för oss, se till att inte logga in innan passet börjar och att logga ut vid raster och när passet avslutas.
Det är enbart i samband med bokade resor som resenären kan se fordonets position. Uppgifterna som samlas in är bilens positionering.
Uppgifterna samlas in från trafikföretagen som stadsmiljöförvaltningen har avtal med. Den lagliga grunden är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
För att utreda klagomål och händelser under resa
När en resenär eller anhörig lämnar in klagomål på en resa som behandlas personuppgifter med ändamålet att utreda händelsen. De uppgifterna som behandlas i detta fall är fordonsnummer, taxilegitimationsnummer och gps-uppgifter.
När synpunkter, både klagomål och beröm, kommer in så kontrolleras vilket fordon som kört det aktuella passet och kontroll av taxiförarlegitimation görs. Därefter kontaktas trafikföretaget som fordonet kör för. Saknas uppgift om taxiförarlegitimation inhämtas den uppgiften från trafikföretaget. Trafikföretaget återkopplar sedan sin bedömning tillsammans med förarens synpunkter.
Månadsvis inhämtas listor på förare från trafikföretagen för kontroll av att avtalsmässiga utbildningskrav är uppfyllda. Finns någon avvikelse, t ex att förare inte har rätt utbildningsnivå, återkopplas detta till trafikföretaget.
Månadsvis skickas utdrag på synpunkter till trafikföretagen. På dessa listor framgår hur många klagomål respektive. beröm varje förare har.
Uppgifterna samlas in från trafikföretagen som stadsmiljöförvaltningen har avtal med. Den lagliga grunden är att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Om en allvarlig händelse inträffat, som olyckor, trakasserier eller sexuella övergrepp, och detta leder till att du inte längre är behörig att utföra serviceresor kommer även uppgifter om orsaken till den indragna behörigheten att behandlas.
Vem får ta del av dina personuppgifter?
Ledamöter i stadsmiljönämnden och anställda på stadsmiljöförvaltningen samt övriga med uppdrag för stadsmiljöförvaltningen tar del av dina personuppgifter i den utsträckning det behövs för att utföra ändamålet. I första hand är det anställda som arbetar med serviceresor som kan komma att ta del av dina personuppgifter. I vissa fall använder vi så kallade personuppgiftsbiträden. Personuppgiftsbiträden är andra parter som på stadsmiljöförvaltningens uppdrag utför personuppgiftsbehandling. Personuppgiftsbiträden får endast behandla uppgifterna för vissa bestämda ändamål och enligt på förhand givna instruktioner från oss. Allmänheten har rätt att ta del av dina personuppgifter i de fall de ingår i allmänna handlingar och uppgifterna inte är belagda med sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Hur har vi fått in dina personuppgifter?
I de allra flesta fall har du själv lämnat dem till oss själv eller så har de lämnats från det trafikföretag som du antingen är anställd hos eller utför uppdrag för.
Överföring till tredje land
Skulle dina personuppgifter hanteras utanför EU/EES-området (s.k. tredje land) så berättar vi det för dig. Hanteringen sker i så fall i enlighet de skyddsregler som finns i dataskyddslagstiftningen.
Stadsmiljöförvaltningen använder flera Office 365 produkter, såsom Outlook, Teams, SharePoint. Produkterna används för flera ändamål. Microsoft är tjänsteleverantör och personuppgiftsbiträde för behandlingar i dessa verktyg. Eftersom Microsoft är ett amerikanskt företag kan det förekomma så kallad tredjelandsöverföring av dina personuppgifter i dessa verktyg.
Lagringstid
Dina personuppgifter kommer att sparas av oss till dess att syftet med behandlingen av personuppgifterna är uppfyllt. Om personuppgifterna ingår i en allmän handling krävs gallringsbeslut för att uppgifterna ska kunna gallras. Handlingar som saknar gallringsbeslut bevaras enligt de bestämmelser som finns i arkivlagen. Stadsmiljöförvaltningen gallrar handlingar av tillfällig och ringa betydelse vid inaktualitet. Vill du veta mer kring vilka gallringsbeslut stadsmiljöförvaltningen tillämpar kan du kontakta oss.
Dina rättigheter när dina personuppgifter behandlas av oss
Du kan begära att få tillgång till dina personuppgifter och du har då rätt att få information om de uppgifter vi behandlar om dig kostnadsfritt. Vanligtvis kallas detta ett registerutdrag.
- Begära rättelse, radering eller begränsning av en behandling av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är begränsade, till exempel om dina uppgifter ingår i en allmän handling är det inte tillåtet att radera dessa, eller om uppgifterna på annat sätt är nödvändiga för att stadsmiljöförvaltningen ska fullgöra sitt uppdrag.
- Invända mot behandling av dina personuppgifter.
- I vissa fall begära dataportabilitet.
- När som helst återkalla eventuellt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke gäller återkallelsen från den dag som återkallelsen skedde.
- Klaga på vår behandling av dina personuppgifter till integritetsskyddsmyndigheten.
Kontaktuppgifter
Om du vill begära registerutdrag, utöva några av dina övriga rättigheter enligt dataskyddsförordningen eller ha ytterligare information kan du kontakta stadsmiljöförvaltningen genom e-post stadsmiljo@stadsmiljo.goteborg.se eller telefonnummer: 031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter). Du kan också vända dig med frågor eller synpunkter till stadsmiljöförvaltningens dataskyddsombud som nås på dso@intraservice.goteborg.se.
Uppge vid kontakt att frågan gäller personuppgiftsbehandling hos stadsmiljönämnden/stadsmiljöförvaltningen i Göteborgs Stad.