Vi vill att julresorna ska vara en trevlig och positiv upplevelse för både resenär och förare. Din insats är jätteviktig. Därför vill vi ge dig lite extra information för att du ska veta hur du hanterar olika situationer som kan uppstå.
Färdtjänsten köper upp så kallade tjänstepass under helgerna. Det innebär att vi köper en viss tid från våra entreprenörer som vi betalar extra för. Under tiden du har tjänstepass är du som förare bunden till Planet-körningar och får inte ta några andra uppdrag.
Ring oss om du behöver hjälp
Till din hjälp har du alltid färdtjänstens trafikledning. Ring oss om du till exempel börjar bli sen för att resorna tar längre tid än normalt. Kör du tjänstepass med taxi ringer du 031 – 41 95 60. Kör du buss ringer du 031 – 41 96 70.
Många ovana resenärer på jul
Många resenärer som bara åker färdtjänst någon enstaka gång, gör det just vid jul. Tänk på att alltid gå ur bilen och möta upp och sedan följa resenären till dörren.
Hur du hanterar två vanliga situationer
Om adressen inte stämmer
Var observant på vilken kommun adressen ligger i. Samma gatuadress kan finnas i flera kommuner. Om du märker att adressinformationen inte stämmer där du hämtar eller lämnar en resenär måste du kontakta vår trafikledning och meddela det. När du gör det kommer trafikledningen att rätta återresan så att felet inte upprepas för din kollega som hämtar resenären.
Om resenären är sen
Är resenären inte färdig vid avresan kontakta alltid vår trafikledning för att kontrollera om du kan invänta resenären eller om du måste åka vidare till nästa resenär.
Om du behöver hänvisa resenären till oss har vi två telefonnummer
Om resenärens fordon är försenat ska de ringa 031-41 95 45.
Om resenären vill beställa ett fordon ringer den 031-41 95 00.