Sedan några veckor tillbaka har Göteborgs färdtjänst haft problem med förseningar i trafiken. Huvudorsaken är att Taxi Kurir inte tillhandahåller de fordon som de ska enligt avtal.
Färdtjänsten har haft flera möten med Taxi Kurirs ledning angående problematiken och vi har nu fått en handlingsplan från dem.
Handlingsplan:
- Taxi Kurir överlåter flygtaxiresorna till ett annat företag i koncernen istället för att ta dem själva
- Taxi Kurir ringer runt till sina åkare för att få dem att ta uppdrag från Göteborgs färdtjänst
- Taxi Kurir har placerat ut personal som ska se till att förarna inte sitter och väntar på ett uppdrag från flygplatsen, centralen och liknande ställen utan att de istället tar färdtjänstresan när de får en beställning på det.
- Taxi Kurir har köpt upp Sverigetaxi i Göteborg vilket innebär att de kommer att få tillgång till drygt 100 fler fordon. De ska ut i trafik så snart som möjligt.
Färdtjänsten avvaktar ytterligare åtgärder innan vi ser vilka effekter åtgärderna får. Under tiden har vi täta kontakter med Taxi Kurirs ledning.
Som resenär är det viktigt att kontakta trafikledningen om fordonet inte har dykt upp efter 10 minuter från utlovad tid. Vår personalen gör sedan allt de kan för att se till att resenären får sin resa.
