Publicerad den 2 kommentarer

Problem med förseningar i färdtjänsttrafiken

Idag har P4 Radio Göteborg varit hos oss och intervjuat vår tillförordnade trafikchef Bengt Knutsson om den senaste tidens många förseningar för våra resenärer.

Här kan du lyssna på hur det lät i radion i eftermiddag:  http://t.sr.se/1K7OEh2

På goteborg.se har vi också lagt upp följande text:

Problem med förseningar i färdtjänsttrafiken

Sedan några veckor tillbaka har Göteborgs färdtjänst haft problem med förseningar i trafiken. Huvudorsaken är att Taxi Kurir inte tillhandahåller de fordon som de ska enligt avtal.

Färdtjänsten har haft flera möten med Taxi Kurirs ledning angående problematiken och vi har nu fått en handlingsplan från dem.

Handlingsplan:

  • Taxi Kurir överlåter flygtaxiresorna till ett annat företag i koncernen istället för att ta dem själva
  • Taxi Kurir ringer runt till sina åkare för att få dem att ta uppdrag från Göteborgs färdtjänst
  • Taxi Kurir har placerat ut personal som ska se till att förarna inte sitter och väntar på ett uppdrag från flygplatsen, centralen och liknande ställen utan att de istället tar färdtjänstresan när de får en beställning på det.
  • Taxi Kurir har köpt upp Sverigetaxi i Göteborg vilket innebär att de kommer att få tillgång till drygt 100 fler fordon. De ska ut i trafik så snart som möjligt.

Färdtjänsten avvaktar ytterligare åtgärder innan vi ser vilka effekter åtgärderna får. Under tiden har vi täta kontakter med Taxi Kurirs ledning.

Som resenär är det viktigt att kontakta trafikledningen om fordonet inte har dykt upp efter 10 minuter från utlovad tid. Vår personalen gör sedan allt de kan för att se till att resenären får sin resa.

Försenat fordon och resegaranti
Mer om Färdtjänst

2 svar på “Problem med förseningar i färdtjänsttrafiken

  1. Hej en liten fråga. Alla dom viten som nu kommer färdtjänsten tillgodo, kan man inte dela ut dom pengarna till dom drabbade resenärerna. Det borde ju vara deras pengar efter att ev extra driftkostnader betalts. Mvh peter

    1. Hej Peter,
      Tyvärr så kostar det oss mycket pengar att ha så många förseningar som vi har nu, det är därför vi tar ut viten. Förseningarna innebär ökade kostnaderna för oss. Den påverkar såväl trafikledning, kundservice och beställningscentral vilket innebär att vi behöver vara fler personer för att kunna utföra uppdraget. Resenärerna som drabbas får del av pengarna genom vår restidsgaranti. Vi har mer utbetalningar från garantin än vanligt i och med det ökade antalet förseningar. Om förseningen är längre än 20 minuter så betalar resenären inte för sin resa. Vi ersätter också andra kostnader som kan ha drabbat resenären i samband med förseningen. I nuläget har inte så många viten inbetalats utan de förfaller allt eftersom och vi vet ännu inte vad ersättningen för vårt resurskrävande arbete blir.
      Vänliga hälsningar Bengt Knutsson, TF Trafikchef

Kommentarer är stängda.