Publicerad den 10 kommentarer

Tre företag har begärt överprövning av trafikavtalet

Sandarna Transporter, Taxi Kurir och Taxi 020 har begärt överprövning  av trafikavtalet. Vi bedömer ändå att processen borde hinna bli klar så att avtalet kan träda i kraft enligt tidplanen.

Troligt med dom kring årsskiftet

De tidigaste delarna av avtalet träder i kraft 1 juli 2016 och vi ser ingen anledning till oro för det datumet. Oavsett utslag i förvaltningsrätten, som bör komma under juli eller augusti, räknar vi med att domen överklagas till kammarrätten. Ett utslag i kammarrätten bör komma senast i december/januari, vilket fortfarande är hanterbart. Målet kommer troligen inte  att få prövningstillstånd i regeringsrätten. Det som begäran om överprövning avser finns det redan prejudicerande domar på.

Alla överklaganden rör hur trafiken har fördelats ut

Begäran om överprövning kan ske antingen på innehållet i förfrågningsunderlaget eller på tilldelningen. Samtliga överklaganden rör tilldelningen.

Vi svarar senast 30 juni

Vårt svar ska finnas hos förvaltningsrätten senast 30 juni. Sedan inväntar vi dom som förväntas komma i slutet av sommaren.

10 svar på “Tre företag har begärt överprövning av trafikavtalet

  1. Jättekul med nytt avtal med ”schyssta” villkor å allt nu saknas det bara att färdtjänsten ser till justera körtidsmatrisen till verkliga och anständiga körtider. ALLA som har kört ftj en längre tid vet precis vad jag talar om.

    1. Hej Robert!

      Kul att du gillar! Läs gärna mer om körtiderna i svaret ovan.
      Om du har exempel på felaktiga körtider är det värdefullt att du lämnar dem till din arbetsledare så att de kan rapporteras vidare till oss.
      Tack!

  2. Jag är nyfiken på hur underlaget och parametrarna för beräkning av körtiderna ser ut. Jag har i alla fall aldrig sett något liknande under mina 34 år i branschen.
    Ser man krasst på situationen så sysslar Göteborgs Färdtjänst med något som liknar anstiftan till brott.
    Föraren måste, om hen vill göra sitt jobb och få ersättning för det, bryta mot lagen och riskera att ställas till ansvar för detta.
    Om föraren följer lagar och förordningar, och genom detta riskerar att bli sen, kan hen bli föremål för sanktioner.
    En oberoende undersökning visar att 53% av beräkningarna av körtiderna är felaktiga, många av dem grovt.
    Ändå existerar inte problemet…

    Kafkas Josef K. levde ändå ett okomplicerat liv…

    1. Hej Björn,
      Så här svarar Trafikchefen:

      Färdtjänsten eftersträvar så korrekta körtider som möjligt. De körtider som idag används består av flera olika körtidsmatriser med olika körtid beroende på veckodag och tid på dygnet. Totalt innehåller systemet nästan 2 miljoner körtidsrelationer som beräknas genom vilken genomsnittlig hastighet trafiken har i Göteborgsregionens olika områden och vägar. Med så många körtidsrelationer förekommer det givetvis felaktiga körtider, både för snäva och för vida, och vi genomför löpande korrigeringar när det kommer till vår kännedom. På de månatliga driftmötena som vi har med alla trafikföretag finns en särskild punkt där trafikföretagen kan ta upp exempel på felaktiga körtider. Därutöver får vi uppgifter om felaktiga körtider genom inrapportering från enskilda förare, från resenärer genom klagomål och från vår trafikledning. Om du har exempel på felaktiga körtider är det värdefullt att du lämnar dem till din arbetsledare så att de kan rapporteras vidare till oss.

      Totalt sett är det relativt få körtider som rapporteras in, speciellt med tanke på att vi utför 1,3 miljoner resor per år. När vi analyserar de felaktiga körtider som rapporteras in är det dock endast ett fåtal fall där vi kan se att det verkligen är körtiden som är för snäv. Det är vanligare förekommande att det som upplevs vara en snäv körtid beror på att passet bokats ut för sent, att det varit en onormal trafiksituation på den aktuella vägen (olycka, avstängda väg etc.), att snabbaste väg inte har valts eller att den enskilda resenärens individuella tid för i- och urstigning inte varit tillräcklig.

      Fordonens GPS väljer inte alltid snabbaste vägen, eftersom GPS:ens val av väg ofta baseras på att den i första hand väljer större leder för att det ska bli lättare att hitta. Det är därför viktigt att alla förare har så god lokalkännedom att föraren själv kan bedöma vilken väg som är snabbast, oavsett vad GPS:en visar. Som förare är det viktigt att du trycker ut ditt nästa uppdrag enligt gällande rutiner och att du så snabbt som möjligt kontaktar trafikledningen och rapporterar om försening på passet så att trafikledaren kan korrigera tiden och vidta åtgärder så att förseningar senare på passet kan undvikas. Trafikledaren kan också ge tidstillägg på passet om du inte hinner uppdragen inom den beräknade tiden, så att du får korrekt ersättning.

      Någon oberoende undersökning av Färdtjänstens körtider har inte gjorts.

      Med vänlig hälsning

      Peter Norling
      Trafikchef
      Göteborgs Stad Färdtjänsten

  3. Kommenterade med ett inlägg 150630 ca. 13:00, som försökte belysa problematiken avseende körtidsmatrisen som Robert Corriere berörde i sin kommentar.
    Uppdaterade sidan och såg min kommentar i realtid, vilket gladde mig oerhört, då det tydde på att ingen sysslade med realtidscensurering.
    Dessvärre fanns inlägget tillgängligt bara i ett par timmar.
    Förmodligen berodde detta på ett handhavandefel från min sida men det stör mig lite att kommentaren ändå fanns tillgänglig under en kortare tid, och under denna tid fick jag mottaga ”feedback” från kollegor på andra sociala media.
    Jag är naturligtvis medveten om att detta eminerar dels från handhavandefel i kombination med ren jävla otur men vill ändå påpeka att denna, annars eminenta applikation, kan behöva ett litet grand av putsning.

    Med hjärtliga hälsningar
    Björn Alfljung

  4. Edit.
    Såg att mitt inlägg i som ett trollslag har återuppstått.

  5. Mina tre inlägg ”inväntar granskning”, måste varastavningskontroll…Tack

    1. Hej Björn, någon konstigt har helt klart hänt med kommentarsfunktionen här. Vi återkommer om detta!

  6. Jag undrar vem den här arbetsledaren är som ni hänvisar till. Jag undrar också var man hittar protokollen från de månatliga möten ni hänvisar till

    1. Hej Monica,
      Arbetsledaren, kan i det här fallet vara din förman eller åkare. Det kan se lite olika ut beroende på vem du kör för, men det viktiga är att prata med någon som kan föra åsikterna vidare så att de kan komma upp på mötena mellan trafikföretagen och förvaltningen.
      Protokollen är allmän handling och kan begäras ut genom att man mejlar fardtjansten@fardtjansten.goteborg.se eller ringer vår växel.
      Vänliga hälsningar Cecilia

Kommentarer är stängda.