Servicenivå

Servicenivå

Följande ingår alltid i uppdragets allmänna service och ska alltid erbjudas av föraren utan resenärens begäran vid samtliga uppdrag. Allmän service framgår därför inte av körordern.   
   
Följande ingår alltid i uppdragets allmänna service:  

  • hälsa på resenären och presentera sig.
  • hjälp in i och ur fordonet.
  • hjälp med handbagage (två kassar, en resväska eller motsvarande).
  • hjälp till och från fastighetens entrédörr.
  • hjälp med bilbältet.     

Vid uppdrag med resenär sittande i rullstol:  

  • använda komfortbälte under hela uppdraget, även vid förflyttning utanför fordonet.    

Om resenär inte vill använda sig av bilbälte eller komfortbälte är det förarens ansvar att göra en säkerhetsmässig bedömning, vilket kan innebära att uppdraget inte kan genomföras. 

Förare

För att resenären ska få en god resa är förarens bemötande avgörande. Därför ska endast förare med en positiv inställning till stadsmiljöförvaltningens kundgrupp utföra uppdrag. Förare ska uppträda på ett sådant sätt att stadsmiljöförvaltningens och trafikföretagets varumärke upplevs som positivt av resenärer och allmänheten.

Förare ska ha ett serviceinriktat, professionellt och artigt bemötande. Föraren ska framföra fordonet på ett mjukt, smidigt och trafiksäkert sätt så att resenären får en trygg och säker upplevelse av resan. Detta ställer krav på att förare är utbildade, arbetar anpassat och professionellt samt är lyhörda för resenärens behov och önskemål. Om resenären har klagomål på resan ska föraren hänvisa resenären till stadsmiljöförvaltningen. Om resenärens telefonnummer anges på noden ska föraren så snart som möjligt alltid ringa upp resenären, om föraren bedömer att hen kommer att bli mer än 15 minuter sen till resenärens bokade tid.

Exempel på förhållningssätt:

  • Alla resenärer ska bemötas professionellt och med respekt.
  • Ingen resenär får diskrimineras/särbehandlas på grund av etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, kön, sexuell läggning, funktionsnedsättning, ålder eller könsöverskridande identitet.
  • Föraren ska inte ta initiativ till att diskutera frågor om sex, politik, religion eller andra livsåskådningsfrågor samt undvika och avstyra sådana diskussioner på resenärens initiativ.
  • För att skapa en trygg och positiv upplevelse av resan för resenären ska föraren inte diskutera eller uttala åsikter om stadsmiljöförvaltningen eller uppdraget.
  • Ingen försäljning eller marknadsföring får ske i anslutning till resan. 
    Särskild överenskommelse krävs för trafikföretagets övriga marknadsföring med anledning av detta avtal. Föraren får inte ta emot dricks, annan ersättning eller gåvor från resenären utöver egenavgift som framgår av körordern. 

Föraren ska alltid:

  • ha giltig taxiförarlegitimation. Dennas giltighet ska kontrolleras på daglig basis av trafikföretaget.
  • bära uniform eller annan av trafikföretaget anvisad profilklädsel.
  • ha certifieringsbricka synlig på klädsel eller instrumentbräda.
  • bära namnbricka.
  • vara insatt i innehållet i avtalet mellan stadsmiljöförvaltningen och trafikföretaget.
  • ta del av, underteckna och följa de sekretessbestämmelser som gäller för uppdraget.
  • be resenären om ursäkt å stadsmiljöförvaltningens vägnar vid försening, det vill säga om fordonet kommer fram till resenären senare än den tidpunkt som lovades vid bokning av resan.
  • aktivt hantera körorder enligt stadsmiljöförvaltningens instruktioner.
  • ha goda kunskaper om fordonets navigationsutrustning, tekniska utrustning, dess funktioner och hur denna utrustning används.
  • förstå och orientera sig i både analogt och digitalt kartmaterial, såsom kartböcker och GPS.
  • ha en mycket god geografisk kännedom om trafikeringsområdet.
  • inte använda parfymerade produkter (exempelvis deodorant, rakvatten, hårolja etc) med hänsyn till allergiker.
  • ha fysisk förmåga för uppdragets utförande.
  • alla samtal i fordonet på initiativ av föraren ska ske på svenska. Samtal på annat språk än svenska accepteras om samtliga personer i fordonet behärskar språket och är överens om att använda språket.
  • endast använda mobiltelefon för arbetsrelaterade samtal under uppdrag. Samtalen ska ske på svenska och hållas korta. Handsfree ska användas.
  • se till att alla resenärer använder bilbälte samt att gånghjälpmedel, rullstolar, bagage och liknande är ordentligt fastsatt under färd.
  • följa och hålla sig uppdaterade med de föreskrifter och rutiner stadsmiljöförvaltningen utfärdar.
  • bära med sig en bomnyckel (A-nyckel) för att kunna ta sig till en fastighet där det krävs att en bom som har (A-nyckel) behöver öppnas. Övriga lås undantas och där får hämtning ske utanför bom som inte kan öppnas.  Om resenären inte har möjligheter att på egen hand ta sig till bommen kan resenären påkalla särskild service vid hämtning. 

Det är inte tillåtet för föraren att röka på betald passtid. Fordon ska vara helt rökfria. Rökning är aldrig tillåtet i fordonet och föraren ska så långt det är möjligt se till att ingen rökning sker i omedelbar närhet av fordonet. Om rökning förekommit i fordonet ska fordonet utan ersättning, omedelbart tas ur trafik för uppdrag inom avtalet. Fordonet ska därefter saneras av auktoriserad firma. Saneringen ska bekostas av trafikföretaget och kvitto på saneringen ska uppvisas för stadsmiljöförvaltningen innan fordonet åter får användas.

Om rökning skett på betald passtid tillkommer utöver avstängning av fordonet vite för överträdelsen.